wtorek, 6 czerwca 2017

"Czerwień Jarzębin"- Katarzyna Michalak. Leśna Trylogia. Tom 2. O porwaniu, zamachu, gwałcie i miłości.


„Bóg nie lubi, jak mu się pluje w twarz…”

Kontynuacja, której naprawdę wyczekiwałam. Bo choć pierwszy tom miał swoje mankamenty, historia wykreowana przez panią Michalak przekonała mnie magicznym, bijącym ciepłem. „Czerwień Jarzębin”, drugi tom Leśnej Trylogii, to dalszy ciąg losów trzech brutalnie doświadczonych przez przeszłość braci Prado oraz trzech poturbowanych emocjonalnie przyjaciółek. Czy ta powieść o miłości i zawirowaniach życia także mnie urzekła?

ZARYS FABUŁY
Gabrysia znikła. Wszystko wskazuje na to, że ten, przez którego cierpiało już tak wielu, znów rozpoczął zbierać swoje okrutne żniwa. Majka i Julia są skłonne poświęcić wszystko, by ją ocalić. Nie mają jednak pojęcia, jak zaskakująca i niełaskawa może okazać się przyszłość także i dla nich.

Tymczasem Wiktor nie potrafi być sobą. Bo kiedy nie ma w pobliżu jego ukochanej, świat traci sens. Z pomocą braci uruchamia procedurę poszukiwawczą zaginionej. Kiedy jednak jeden z bliźniaków straci na sobą kontrolę, a najstarszy i opanowany Prado trafi do więzienia, sprawy przybiorą niespodziewany obrót. Czy łatwo wybierać pomiędzy przyjaźnią, a miłością?

WZBOGACONA AKCJA
Zabójstwo, zamach, gwałt, ciąża, ucieczka i areszt. W kontynuacji Katarzyna Michalak zadbała o sporą porcję wrażeń. Dzieje się tutaj naprawdę dużo. Aż trudno uwierzyć, że w historii miłosnej dla kobiet może pojawić się tak wiele elementów. Analogicznie jednak samo uczucie nie jest już tutaj tak unaocznione, bo choć przez cały czas tli się w tle, motywując i napędzając akcję, nie skupia na sobie tak wielkiej uwagi - przytłoczone bieżącymi nowościami. A los bohaterów nie oszczędza.

ZAGINIONA GABRYSIA, ZRANIONA MAJKA
Choć na pozór to spokojna i nieśmiała Gabrysia spośród trójki przyjaciółek stoi tutaj na czele i większość wątków powiązana jest właśnie z nią, autorka ogromną uwagę poświęciła Majce, która ze zwariowanej i gotowej na wszystko dziewczyny przerodziła się w kłębowisko nerwów. W końcu doświadcza czegoś, czego nie chciałaby przeżyć żadna kobieta, a jednak jak na przedstawicielkę płci pięknej wciąż dobrze się trzyma. Taka właśnie jest – najdzielniejsza z wszystkich trzech bohaterek, którym Katarzyna Michalak przypisała różniące się osobowości.

MĘSKIE GRONO
Wiele dzieje się także w codzienności męskiego grona tej powieści. Czuły, ale i wzbudzający strach Wiktor, zakochany Marcin i Patryk, który okazał się dla mnie największym zaskoczeniem. Dlaczego? O tym powinniście przekonać się sami, jeśli oczywiście wpierw zapoznacie się z pierwszym tomem, bo w przypadku tej trylogii znajomość źródła kontynuacji ma ogromne znaczenie.

WĄTPLIWOŚCI vs WRAŻENIA
Jak w przypadku większość książek Katarzyny Michalak, wiele wydarzeń rozgrywanych i w tej postawiłabym pod znakiem zapytania wątpliwości. Nie jest to więc szokująco wiarygodna historia, bo natłok pechu oraz tak skrajnie życzliwych ludzi w codziennym życiu chyba nie do końca ma swoje miejsce. Jednym to przeszkadza, bo zarzucają autorce naiwne oraz infantylne brzmienie jej tekstów. Rozumiem, skąd się to bierze, jednak należę do tej drugiej grupy, która przymyka oko na niedogodności delektując się esencją powieści – emocjami, wrażeniami, ciepłem i paletą wydarzeń. Mi się podobało.

PODSUMOWANIE
Fanom twórczości tej autorki – jak najbardziej polecam, bo tą książką Katarzyna Michalak Was nie zawiedzie. Przeciwników nie będę na siłę przekonywać. Powieść o miłości z silnie zarysowanym tłem niebezpiecznych wydarzeń, będących w stanie poruszyć kobiece serca. Publikacja ma swoje mankamenty, jednak sama fabuła naprawdę mi się podobała.

moja ocena: 6+/10
wydawnictwo: Znak Litera nova
ilość stron: 297
data wydania: maj 2017


Leśna Trylogia: Leśna Polana/ Czerwień Jarzębin / Błękitne Sny (wkrótce)

Za książkę bardzo serdecznie dziękuję wydawnictwu Znak litera nova.

13 komentarzy:

  1. Kiedy sięgam po powieści Michalak, to też zamykam oczy na wiele mankamentów, chociaż czasami są one tak rażące, iż wysuwają na pierwszy plan. "Czerwień jarzębin" czeka już na półce - zapewne przeczytam ją w tym miesiącu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej książce też jest kilka rażących elementów (jak zbiegi okoliczności i ludzie o skrajnie odmiennych cechach - dobrzy i źli - jak w bajkach). A jednak twórczość pani Michalak ma w sobie to coś, co mnie przyciąga. Czekam na Twoją opinię.

      Usuń
  2. Ta przygoda czytelnicza jeszcze przede mną, może w wakacje uda się do niej zajrzeć. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię sięgać po książki Michalak :) ale póki co nie mam czasu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś :) Znam ten ból - tyle fajnych premier, tylko żeby doba trwała dłużej.

      Usuń
  4. Nie czytałam jeszcze książek Pani Michalak, ale mam w planie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinnaś spróbować i wyrobić sobie na temat jej twórczości własne zdanie - a takowe bywają skrajnie różne :)

      Usuń
  5. Powoli poznaję polskie autorki, do Pani Michalak mam jeszcze kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że przekonujesz się do naszej rodzimej literatury, choć przyznam, że sama często skupiam się zbyt mocno na tej zagranicznej. Pani Michalak wywołuje skrajnie różne emocje i opinie. Jestem ciekawa, do której grupy Ty byś się zaliczała - fanów czy przeciwników :)

      Usuń
  6. Nie czytałam jeszcze nic tej autorki, ale chyba muszę spróbować i przekonać się, czy jej twórczość mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak. Powinnaś sobie wyrobić na ten temat własne zdanie, bo twórczość pani Michalak wywołuje skrajnie różne opinie.

      Usuń
  7. Czytałam jedną książkę Michalak, ale mnie nie zachwyciła, nie mniej jednak może jeszcze dam szansę autorce :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...