poniedziałek, 1 maja 2017

"Arabski mąż" - Tanya Valko. Tom 6. Jak wygląda życie żony w piekle kalifatu?


„Czasami trzeba bardzo nisko upaść, żeby się podźwignąć.”

Chcąc nie chcąc w pewnym stopniu cały świat żyje wiadomościami o bezwzględnych terrorystach. Nękana atakami szaleńców Europa co jakiś czas pogrąża się w żałobie, tracąc twoich obywateli. Jak zatem wygląda sytuacja w centrum samego piekła, w miejscu, gdzie okrutni dżihadyści wiją swoje gniazda? Jak brutalna może okazać się rzeczywistość kobiety, która nieświadomie została żoną jednego z nich? Tanya Valko powraca z szóstym tomem serii Arabska żona, z dobrze już znanymi czytelnikom bohaterkami, ale także z uaktualnionym obrazem współczesnego kalifatu i nowymi wydarzeniami, które potrafią wywołać niejeden przechodzący ciało dreszcz. Zapraszam na recenzję książki „Arabski mąż”.

ZARYS FABUŁY
Daria żyje jak ptak uwięziony w klatce, który kiedyś miał okazję poznać smak wolności. Z tym, że jej domem jest brutalna rzeczywistość, w której rozlewana krew niewinnych staje się codziennością. Kiedy kobieta zrozumiała, że poślubiła nieobliczalnego i wysoko postawionego dżihadystę, było już za późno. Pozostaje jej jedynie ucieczka, a dotychczasowe doświadczenia coraz dobitniej wskazują na to, że kochający ją dotąd Jasem znajdzie ją wszędzie. Walcząc nie tylko o siebie, ale i noszone pod sercem dziecko, wysyła do siostry wiadomość. Tylko Marysia i jej mąż mogą ją uratować. Pytanie - czy zdążą?

DARIA I JEJ PIEKŁO
Tym razem to Daria, vel Darin, staje w świetle niechlubnych reflektorów. Z pewnością, jako bohaterka powieści, wolałaby usunąć się w cień. Niestety to dla niej zostało przeznaczone piekło kalifatu i to jej oczy muszą oglądać obrazy ludzkiej rzezi. Niewiele pozostaje już z roztrzepanej, beztroskiej dziewczyny. I choć w kryzysowych momentach wykazuje się hartem ducha, niejednokrotnie bardzo wiele ryzykując, coraz dobitniej uświadamia sobie w jak trudnym znalazła się położeniu. Pokochała samego diabła. Czy łatwo od niego uciec? Jak trudno z nim żyć? Czy jednak tak łatwo zabić w sobie miłość?

ZDETERMINOWANA MARYSIA I SZALONY JASEM
Choć w tym tomie autorka postawiła Marysię, siostrę Darin, na drugim planie, bohaterka nie pozostaje bierna. Kobieta nie potrafi siedzieć bezczynnie wtedy, kiedy któremuś z jej bliskich dzieje się krzywda. Chociaż sama wiele przeszła, przekonuje męża by zorganizował dla Darii pomoc. Ryzyko jest wielkie, czas nagli, ale ceną tej bitwy okazuje się ludzkie życie, bo już tak wiele niewinnych dusz musiało odejść przez chore wyobrażenia islamskich fundamentalistów. Na słowo zasługuje także postać Johna vel Jasema. Jako czarny charakter tej powieści, człowiek absolutnie wyzbyty litości czy serca, staje się unaocznionym i wyrazistym przykładem tego, jak wiele spustoszenia może dokonać zasiane ziarno zła w normalnym na pozór mężczyźnie. Jego osoba oburza, przywołuje poczucie niesprawiedliwości, jednak gdzieś tam pod płachtą tego bestialstwa można dopatrzyć niknących już ludzkich odruchów. Szkoda, że tak rzadko.

KRWAWE TŁO
„Arabski mąż”, jak przystało na książkę z mężczyzną w tytule, to najbardziej brutalna z wszystkich sześciu dotychczasowych części. Za tło powieści Tanya Valko przyjęła środowisko kalifatu Syrii i Iraku, terytoria strachu, nieustannej rzezi, wykorzystywania kobiet i dzieci oraz unicestwiania „niewiernych”. Nie patyczkuje się autorka z opisami, fundując krwawe jatki i przywołując sceny jeżące włos na głowie. Od wybuchów bomb, po kamieniowanie. Znajdziecie tutaj uaktywniające wyobraźnię obrazy haremów, wyczekujących śmierci zbiegowisk czy też domu najgorszego z możliwych morderców. Przeżywałam tę książkę, oj przeżywałam. Choć przez pewien czas było całkiem spokojne, co na chwilę uśpiło moją czujność i moją satysfakcję. Otóż…

MINUS CZY PLUS POWIEŚCI?
Przez kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt stron tego tomu przewijają się wspomnienia dotyczące przeszłości, tego co było i tego, co wiernym czytelnikom serii Arabskiej jest już dobrze znane. Dobry pomysł dla tych, którzy zaczynając od szóstej części mają okazję po trochu nadrobić straty. Niekoniecznie trafiony dla fanatyków całego cyklu. Przyznam, że zaczęłam się obawiać jak będzie wyglądała akcja tej powieści, bo przez pewien czas po prostu utkwiła w jednym miejscu. Potem jednak nadchodzi moment zwrotu i od tej chwili trudno znaleźć sekundę, by zaczerpnąć powietrza. Coś niesamowitego.

SPECYFICZNY STYL
Tanya Valko ma specyficzny, wypracowywany przez lata styl. Odpocząwszy od niego i zabierając się za Arabskiego męża, początkowo miałam wrażenie, że nie czytam książki, a scenariusz filmowy, w którym reżyser dyktuje kolejne kwestie i wydarzenia. Szybko przywykłam przestając zastanawiać się nad obróbką tekstu, a poświęcając całą uwagę losom bohaterów. Absolutnie się nie zawiodłam, bo emocji w tej części jest tak wiele, że czasami trudno sobie z nimi poradzić.

PODSUMOWANIE
Najbardziej brutalna, z rzeczywistym, jakże wymownym i poruszającym wyobraźnię tłem, z bohaterką, która nie walczy o byle co – walczy o życie. „Arabski mąż”, to kolejny dowód na to, że Tanya Valko potrafi zaskoczyć pomysłem i dostosowaniem postaci do sytuacji. Czytając byłam przerażona, z przebłyskami szczęścia i wielkim wyczekiwaniem na finał. Tylu i takich wrażeń się nie spodziewałam. Polecam.

moja ocena: 7-/10
wydawnictwo: Prószyński i S-ka
ilość stron: 672
premiera: 9 maja 2017

Seria Arabska: Arabska żona / Arabska córka /Arabska krew / Arabska księżniczka / Arabska krucjata / Arabski mąż


Za książkę bardzo serdecznie dziękuję wydawnictwu Prószyński i S-ka.
 Znalezione obrazy dla zapytania prószyński i s-ka

17 komentarzy:

  1. Temat bardzo mnie interesuje, co ciekawe nie miałam jeszcze do czynienia z tą serią. Tylko nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadrabiania sporo, bo tomów jest już sześć i w większości są to grube tomiszcza :) Ale warto, naprawdę warto jeżeli lubisz taką tematykę. Powieści robią wrażenie :)

      Usuń
    2. Po tej części juz nic nie ma? Nie ma kontynuacji czy uwolnia Darie?

      Usuń
    3. Nie mam pojęcia. Szukałam w sieci czegoś na ten temat, ale internet milczy. Myślę jednak,że autorka nie zostawi tak tego tematu i w tym roku zaszczyci nas kolejną premierą. Jeśli będę coś wiedzieć, napiszę na blogu bądź fanpage'u.

      Usuń
  2. Już zaintrygował mnie fakt, że występuje tu moje imię ;)
    Tak czy inaczej - ciekawa pozycja. Taka perspektywa jest czymś nowym i z chęcią poznałabym ją:)
    http://www.drzemiace-piekno.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej polecam. Jeżeli temat kultury arabskiej Cię intryguje, sięgnij po całą serię.

      Usuń
  3. Jestem zainteresowana tą tematyką, więc zapisuję tytuły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli temat arabskich kobiet Cię interesuje, tutaj w każdym tomie znajdziesz coś interesującego i świeżego. W książkach naprawdę sporo się dzieje :)

      Usuń
  4. Gdyby tylko to nie był szósty tom... Gdyby nie to, to przeczytałabym z miłą chęcią. Głupio pisać, ale ciekawi mnie ta brutalność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brutalności w szczególności dużo w ostatniej, szóstej części, choć w każdym tomie znajdziesz jej jakiś procent. Nadrabiania masz sporo, bo seria składa się w większości z opasłych tomisk. Ale warto się za nie zabrać :)

      Usuń
  5. Tematyka Arabska nie jest mi obca, ale o Syrii i Iraku nie czytałam jeszcze, takie książki budzą emocje więc warto się pokusić o przeczytanie jednej z nich, a przypuszczam że jak się pozna jedną to zapragnie się i całej serii

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam, że brzmi intrygująco. Nie słyszałam o nich wcześniej, ale ze względu na pozytywną opinię i ciekawa fabułę, myślę że kiedyś dam jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie są to moje klimaty, ale ostatnio trochę zaczynam interesować się takimi sytuacjami więc nie mówię nie. Na siłę książek szukać nie będę, ale jeżeli wpadnie mi w ręce na pewno przeczytam, a kto wie może mi się bardzo spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  8. Polecam też Azjatycką sagę tej samej autorki.Okruchy raju i Miłość na Bali, w niej również są opisane losy głównych bohaterek, Doroty i Miriam. Obie książki są powiązane z Arabską sagą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam okazję czytać także i te książki. Również bardzo mi się podobały :) Dotychczas prześledziłam więc wszystkie powieści tej autorki.

      Usuń
  9. MI BRAKUJE TYLKO ARABSKIEGO MEZA DO PRZECZTANIA CALEJ SAGI

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...