środa, 10 lipca 2019

"Listy zza grobu" - Remigiusz Mróz.
Poznajcie Seweryna Zaorskiego.


Dziś będzie Remigiusz Mróz, a tego pana chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Choć długo wzbraniałam się przed jego twórczością, bo drażnił mnie ten medialny szum wokół jego osoby, jakiś czas temu uległam także ja, no i co tu dużo gadać - dołączyłam do grona jego fanów. Tym razem nadszedł czas na nową serię, w którym zamiast słynnej Chyłki pojawia się Seweryn Zaorski. Gotowi na thriller, w którym inteligentne zagadki gonią prywatne problemy bohaterów? Zapraszam na recenzję powieści z jakże wymownym i przywołującym dreszczyk emocji tytułem „Listy zza grobu”.

ZARYS FABUŁY
Choć Kaja Burzyńska pochowała ojca dwadzieścia lat temu, wciąż co roku otrzymuje od niego jedną wiadomość. Jak? Za pomocą listów, których wysyłkę mężczyzna zlecił przed swoją śmiercią.
Kiedy do miasteczka powraca Seweryn Zaorski i zaczyna remontować stary, rodzinny dom Kai, natrafia na bardzo ciekawe znalezisko. W zniszczonej posadzce garażu została schowana skrytka z dziwnie oznakowanymi dyskietkami do komputera. Zaintrygowanym odkryciem kontaktuje się z Kają wywracając jej dotychczasowe wyobrażenia na temat ojca do góry nogami. Okazuje się, że w wysyłanych zza grobu listach znajduje się ukryte drugie dno. Niepotrafiący poradzić sobie z rozwiązaniem zagadki Kaja i Seweryn zwracają się z prośbą do starszej matematyczki. Nikt nie jest w stanie przewidzieć tego, że udzielająca im pomocy nauczycielka zostanie wkrótce zamordowana w niewyjaśnionych okolicznościach…

POLICJANTKA I PATOMORFOLOG
Główni bohaterowie powieści to ludzie mający już na swoim karku pewne doświadczenia i wychowanie dzieci. Kaja syna, Seweryn dwie córki. Czy łączy ich jakaś relacja? Tak. Młodzieńcza miłość dawnych lat oraz mąż Kai, który jest dobrym przyjacielem Seweryna. Teraz zaczyna łączyć ich jednak coś więcej. A zaczyna się od pozornie niewinnej, ale intrygującej zagadki. Policjantka i patomorfolog. Już nie tak charakterni jak Zordon i Chyłka, ale przystępni. Mający swoje wloty i upadki, bohaterowie wiarygodni, bo nieidealni. Jedni określają ich mianem naiwnych, ja tak bym nie powiedziała. W końcu znajdują się w dość niecodziennej sytuacji, krok po kroku, a nie w kosmicznym tempie docierając do sedna sprawy.


CIEKAWE DODATKI I CIERPLIWOŚĆ
Jak za każdym razem, także i teraz Remigiusz Mróz poprowadził akcję w ciekawym, dekorowanym smaczkami w postaci jakichś inteligentnych dodatków kierunku. Jest ciąg liczb Catalana, jest i twórczość Żeromskiego. Stare komputerowe dyskietki, z jakże ograniczoną pojemnością, za to mogące skrywać wiadomości o wartości nieocenionej. Podoba mi się to, że nie ma tutaj rozwiązań zagadek jak na pstryknięcie palca. Wszystko wymaga czasu, cierpliwości, często także zasięgnięcia rady osób trzecich. W ten sposób Mróz buduje zainteresowanie, a potem nagradza wytrwałość. Co do finału, mam nieco mieszane uczucia. Wszystkie potoczyło się tak szybko. Nie ukrywam, że w zaskakującym kierunku. Wyznaczone miejsca, zakodowane słowa, odsłonięte kości. Jest ciekawie i z pozytywnym dreszczykiem emocji.

ŻYCIE PRYWATNE
Zdecydowanie więcej niż w przypadku początkowych tomów serii z Chyłką, poświęca teraz autor uwagi życiu prywatnemu głównych bohaterów. Są zaskakujące oskarżenia, kwestie małżeńskie, jest także wątek miłosny. Wychowanie dzieci, wcale niełatwe, zabawne określenia padające z ich ust, trudy sprostowania oczekiwaniom rzeczywistości. Dla mnie zdecydowany plus. Lubię wiedzieć, czytając, z kim mam do czynienia.


PODSUMOWANIE
„Listy zza grobu” to mieszanka gatunków z przewagą thrillera, zaś dodatkiem powieści obyczajowej. Błyskotliwa, przystępna, zaskakująca. Są spektakularne zwroty akcji i niektóre zdarzenia może niewybitnie życiowe i codzienne, ale na pewno budujące napięcie oraz przyciągające uwagę. Listy zza grobu, zagadki i przedmioty będące kluczem do ich rozwiązania. Jestem bardzo ciekawa rozwoju tej serii.

wydawnictwo: Filia
seria: Seweryn Zaorski (tom 1)
kategoria: thriller/kryminał
ilość stron: 460
data wydania: maj 2019

Tę książkę oraz inne bestsellery znajdziecie na Taniaksiazka.pl, w księgarni internetowej, która przeznaczyła niniejszy egzemplarz do recenzji. Serdecznie dziękuję.

9 komentarzy:

  1. Seria, której i ja jestem ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach poznać twórczość autora :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię połączenie tych gatunków w książkach, więc myślę, że się skuszę na poznanie tej historii.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie ja jestem na tym etapie, że się wzbraniam przed poznaniem twórczości pana Mroza. Ale kto wie, może w przyszłości również i ja ulegnę? :). Zainteresowała mnie bowiem ta książka, lubię łączenie thrillera z powieścią obyczajową...

    OdpowiedzUsuń
  5. what a nice post :)
    do you like to follow each other?

    https://styleoflifet.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że polecasz i mam nadzieję, że niebawem uda mi się ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Trochę odpuściłam lekturę książek tego autora, ale muszę przyznać, że ta bardzo mnie intryguje fabułą

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam kilka jego książek i każda mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  9. Po tą ksiażkę powinnam sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...