środa, 1 kwietnia 2020

"Z piasku i popiołu" - Amy Harmon.
Żydówka ukrywająca się podczas wojny i ksiądz, który ją chroni. "Must have" tego roku!


Proza Amy Harmon jest mi znana nie od dziś. I jeszcze na długo przed sięgnięciem po książkę „Z piasku i popiołu” mogłam śmiało stwierdzić, że to jedna z moich ulubionych autorek. Pisarka, która słowem potrafi wywołać burzę emocji i wrażeń. Świadoma swoich słów, bohaterów, kreowanego świata. Kiedy więc wypatrzyłam w zapowiedziach kolejną jej powieść, wiedziałam, że nie mogę jej sobie odpuścić. Historia o Żydówce, która w czasach drugiej wojny światowej potrzebuje schronienia oraz o katolickim duchownym, który musi ją ukryć. Opowieść o wielkiej miłości, która miała miejsce na długo przed ucieczką w inne drogi. Słowem wstępu szepnę tylko tyle, że choć nad powieściami płaczę nader rzadko, tym razem uroniłam łzy. Na tą recenzję zapraszam wszystkich, bo mam Wam do zaprezentowania powieść, która stanowczo powinna trafić na „chciej listę” każdego polskiego czytelnika.

ZARYS FABUŁY
Dla Evy Rosselli był prawie jak brat. Angelo wychowywał się u jej boku i choć łączyło ich wszystko, dzieliła religia. Ona była Żydówką, on katolikiem. Z czasem połączyło ich coś jeszcze. Jednak Angelo wybrał inną drogę i wstępując do seminarium przyjął kapłańskie święcenia.

Wybucha wojna. Nastaje czas prześladowań Żydów, ograniczenia ich praw, wywózek i okrutnych morderstw. Angelo wie, że może uratować Evę, choć cena tego ryzyka może być bardzo wysoka. Ukrywając ją w klasztorze pośród innych chronionych przez kościół Żydów ryzykuje nie tylko życiem. Ryzykuje także wiarą w obraną wcześniej, kapłańską drogę. Czy uda im się przetrwać? Czy zrozumieją, że muszą podjąć jakże ważną decyzję dotyczącą ich samych? Czy można przekreślić przeszłość i na nowo napisać scenariusz swojej przyszłości? W warunkach, kiedy wokół czai się śmierć?


ŻYDÓWKA I KSIĄDZ
Główni bohaterowie powieści to ludzie, których życie postanowiło nie oszczędzać. Trudno się dziwić, kiedy wokół szalała wojna. Niemniej jednak oboje napiętnowani zostali tragedią już od najmłodszych lat, wiedząc jak gorzko smakuje utrata bliskiej osoby. Eva jest Żydówką, choć w jej rodzinie nigdy jakoś szczególnie nie przywiązywano uwagi do religijnych tradycji. Wrażliwa, skrywająca w dłoniach dar tworzenia urzekającej muzyki na skrzypcach nie miała pojęcia, że ta umiejętność już wkrótce może uratować jej życie. Świadoma swoich uczuć i niemogąca pogodzić się z myślą o wyborze drogi człowieka, którego kocha całym sercem. I tutaj na pierwszy plan wchodzi Angelo, toczący wewnętrzną bitwę młody ksiądz, a zarazem oddany na wychowanie do włoskiej rodziny chłopak, który będzie miał okazję skorzystać z pełnionej funkcji i uratować wiele istnień. Autorka jakże dogłębnie ukazała jego rozterki i słabości. Jakże konsekwentnie popychała go w stronę obranych dróg, jednocześnie ukazując ich tragizm. Ogromne brawa z wiarygodność postaci, ich skomplikowany wyraz, realność zachowań i ostatecznie nietuzinkową relację. Jestem w stu procentach oszołomiona tym, co było mi dane przeżyć u ich boku. O tym nie da się napisać czy opowiedzieć. To trzeba przeczytać.

WOJNA
Tłem całej historii staje się druga wojna światowa, z Florencją czy Rzymem na czele. To nie jest wyłącznie mglisty zarys tych strasznych dla ludzkości czasów. Autorka etapowo ukazuje pogłębianie się problemu, zaostrzeń względem Żydów, eskalacji konfliktu, przechodząc do punktu kulminacyjnego, jakim jest unaoczniona śmierć. Ukrywanie Żydów przez Angelo, praca Evy, która balansuje na krawędzi. Oboje nieraz ocierają się o tragedie, co doskonale oddaje wymiar niebezpieczeństwa tamtych czasów. Widać, jak szczegółowy research musiała wykonać autorka, by tak namacalnie przenieść to wszystko na kartki papieru.


PODSUMOWANIE
Historia o niebezpiecznych czasach, a zarazem o ponadczasowej miłości. O podziałach oraz ich braku, o mroku, który spowił Ziemię jednocześnie przynosząc nadzieję odnajdywaną w rzeczach najprostszych. Powieść o uczuciu, które urodziło się w bólach, okraszone wieloma dylematami, niesłusznymi wyborami, ryzykiem. Wstrząsająca, piękna, wyciskająca łzy. Książka, u boku której po prostu się przepada. Z muzyką, która łamie nawet najbardziej zagorzałe serca, z wygranymi, którzy tak naprawdę są przegrani i vice versa. Myślałam, że Amy Harmon już dawno pokazała mi najlepsze oblicze swojej prozy, ale teraz wiem, że tą książką przebiła wszystkie dotychczasowe. Czytajcie obowiązkowo!

wydawnictwo: NieZwykłe
kategoria: powieść historyczna
ilość stron: 382
data wydania: 25 marca 2020

Prolog powieści: KLIK.

Za książkę bardzo serdecznie dziękuję wydawnictwu NieZwykłemu.

12 komentarzy:

  1. Po tak zachęcającej i emocjonalnej recenzji nie mogłem przejść obojętnie obok tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że zachwyci Cię niemniej niż mnie :)

      Usuń
  2. Bardzo lubię zgłębiać wątki, jakie znajdują się w tej książce. Zapisuję sobie jej tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. O kurczę, brzmi naprawdę interesująco, co mnie zaskoczyło, bo zwykle to nie moje klimaty. Mam ochotę na wyciskacza łez, więc się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie dotarł mój egzemplarz, więc od razu zabieram się do lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z pewnością przeczytam. Są to klimaty, które na pewno mi przypasują.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę przyznać, że widziałam gdzieś już tę książkę, jednak nie zwróciłam na nią uwagi. I aż wstyd przyznać, ale nie znam jeszcze twórczości tej autorki! Jednak jestem bardzo szczęśliwa, że trafiłam na Twoją recenzję – tak pięknie piszesz o tej książce! Dzięki Tobie nie przeszła mi obok nosa, za co bardzo dziękuję! Mam nadzieje, że uda mi się jak najszybciej dostać ją w swoje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  7. Już zapowiedź tej książki mnie zainteresowała na tyle, żeby zapisać jej tytuł, a Twoja opinia jeszcze bardziej mnie zachęca do tej lektury ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ponadczasowa miłość brzmi nieco patetycznie, ale ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię takie powieści. Ta nowość jest w planach.

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że ta książka przypadnie mi do gustu!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...