środa, 29 marca 2017

"Reap" - Tillie Cole. Szukając człowieczeństwa, odnajdując miłość.


„ […] nie wiem, kim jestem bez walki, jeśli ma to jakiś sens. Jestem tą walką. Jestem śmiercią.”

Czytałam już niejedną miłosną powieść dekorowaną środowiskiem gangsterów. Miałam styczność z bohaterami walczącymi w klatkach, z nieczystymi zagraniami w tle i uczuciem na przedzie. Nigdy jednak, w książkach tego gatunku, nie spotkałam się z tak mrocznym klimatem, jaki powitał mnie w cyklu Poranione dusze. Tillie Cole odważnie połączyła wrażliwość z brutalnością. Jaki był tego efekt? Zapraszam na recenzję powieści „Reap”, drugiej części powyżej wspomnianej serii.

ZARYS FABUŁY
Dla Talii Tolstoi świat wojowników walczących w klatkach nie jest niczym nowym. Córka lidera rosyjskiej Braci ma jednak dosyć przytłaczającego ją środowiska. Wyjeżdża więc na jakiś czas, by odetchnąć, ale nie ma pojęcia, jak bardzo zmieni się jej przyszłość. Jak wiele namiesza w jej życiu przetrzymywany przez gruzińskich gangsterów więzień, rodzinny wróg, któremu jej brat postanowi pomóc by spłacić stary dług wdzięczności...

Nie ma imienia. Nie ma przeszłości. Więzień 221, faszerowany narkotykami i zmuszany do zabijania, jest jak maszyna wykonująca polecenia właściciela. Bez uczuć, bez pragnień, bez serca… Kiedy zostaje przejęty przez nieznanego mu człowieka nie wie kto jest jego wrogiem, a kto przyjacielem. Przetrzymywany w ciemnościach przez dwadzieścia lat nie został nauczony miłości. Czy stająca na jego drodze Talia będzie w stanie odmienić jego los? Czy 221 odnajdzie w sobie człowieka?

WRAŻLIWA PIĘKNA I PIĘKNY BESTIA
Brutalna historia w stylu Romea i Julii, bohaterów zwaśnionych rodów - równie emocjonująca, choć odważniejsza. O miłości i nienawiści zarazem. O życiu i o śmierci. Talia Tolstoi to inteligentna, ale też  nie do końca rozważna kobieta. Nie brak jej odwagi, ale także wrażliwości. Ufając tym, którzy mogą ją skrzywdzić, może narazić się na wielkie niebezpieczeństwo, jednak gdyby nie to, nie zmierzyłaby się ze swoim przeznaczeniem. Czy łamiąc rodzinne reguły i słuchając serca odniesie zwycięstwo? Więzień 221, jak się później okazuje – Zaal, to człowiek dziki, nieokrzesany, pozbawiony własnej woli. Przypominający posłuszne zwierzę, nieświadomy postępującej cywilizacji jak wychowany w lesie Tarzan. Czy dacie wiarę w to, że taki mężczyzna potrafił mnie rozczulić? I to jak… Bo odkrywanie jego prawdziwego wnętrza okazuje się nie lada wyzwaniem, ale i zaskakującą przyjemnością.

WIĘZIENIE, KREW I ŚMIERĆ
Podziemny świat gangsterów, w którym nie ma miejsca na współczucie czy ludzkie odruchy. Niewolnicy wykonujący polecenia swojego pana, dla których zemsta i posłuszeństwo stanowią jedyny priorytet. Walki w klatkach, nie tylko brutalne – te na życie i śmierć. Rzeczywistość narkotyków, mordu, mroku, gwałtu i krwi. Ależ ciemne nakreśliła autorka tło tej powieści! Bez dwóch zdań niebezpieczne i stanowiące wyzwanie – dla przedzierającej się przez zło miłości i dla zszokowanego połączeniem tak sprzecznych ze sobą elementów czytelnika. „Reap” to książka dla odważnych kobiet, które lubią przełamywać słodki smak treści gorzką, ale także pikantną nutą.

NIEŚMIAŁA MIŁOŚĆ
Nie brak tutaj namiętności, wyrazistej, ale i stawiającej nieśmiałe kroki. Wbrew pozorom w tej kwestii autorka nie postawiła na brutalność. Wplotła w środowisko pełne zła elementy wrażliwości i piękna, przedstawiając akt zbliżenia jako wyraz rodzącego się uczucia pozwalającego odkryć na nowo świat od zupełnie innej strony. Już dawno nie poczułam tego dreszczu ekscytacji towarzyszącego literackim, łóżkowym igraszkom. Aż do teraz.

POWRÓT DO RAZE’A
„Reap” to nowa historia, mogąca funkcjonować jako samodzielna powieść. Niemniej jednak dla stęsknionych za Razem fanek autorka przygotowała wiele niespodzianek, bo znany z pierwszej części Luke i jego ukochana odkrywają tutaj wcale niemałą rolę. Na koniec zaś rozbudziła apetyty i udowodniła, że ma intrygujący pomysł na kolejny tom. A ja już wiem, że sięgnę po niego bez zawahania.

Nietuzinkowa, bo osadzona w niecodziennych realiach powieść o miłości, z wyjątkowymi bohaterami na czele i fabułą absolutnie nieograniczającą się do uczuciowych uniesień. Czająca się za rogiem śmierć nie pozwala akcji zasnąć, bo nawet kiedy na moment panuje błogi spokój, w powietrzu czuć zapach niebezpieczeństwa. Podoba mi się to połączenie jasności i mroku i chcę tego więcej.

moja ocena: 8/10
wydawnictwo: Filia
ilość stron: 408
data wydania: luty 2017

Cykl Poranione dusze: Raze / Reap


Tę  powieść, jak i inne nowości znajdziecie na stronie Taniaksiążka.pl – w księgarni internetowej, która przeznaczyła niniejszy egzemplarz do recenzji. 
 http://www.taniaksiazka.pl/?gclid=Cj0KEQjwxLC9BRDb1dP8o7Op68IBEiQAwWggQK7uO9nwi78H8UiN-oiDXmNZtTo-o5oGy4Y8kAB1hScaAmsd8P8HAQ&gclsrc=aw.ds

8 komentarzy:

  1. czytałam już kilka recenzji tej serii, ale ta brutalność mnie skutecznie zniechęca

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli nie lubisz takich elementów w treści, książka faktycznie może nie przypaść Ci do gustu. Mroku i okrucieństwa tutaj sporo - aczkolwiek głównie w tle tej historii.

      Usuń
  2. czytałam pierwszą część i mi się podobała, nie wiem jak druga, ocena widzę dosyć wysoka ;) to może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Druga utrzymana jest w podobnym klimacie. Sporo tutaj zemsty, walk, brutalności. Moim zdaniem warto po nią sięgnąć. Powinnaś z resztą sama się przekonać :)

      Usuń
  3. Nie miałam jeszcze styczności z tego typu książkami. W sumie nie wiem czy mi się spodoba czy nie... Trzeba będzie to przemyśleć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do serii podchodziłam ostrożnie. Myślałam, że skoro treść jest brutalna, przeniesie się to na miłość głównych bohaterów. A jednak nie do końca tak było. W tle cały czas czai się niebezpieczeństwo i śmierć, przy jednoczesnym zachowaniu piękna uczuć i wrażliwości. Ciekawe połączenie. Powinnaś się przekonać :)

      Usuń
  4. Pozostawiam na przyjemne wakacyjne zaczytanie, ciekawie będzie zagłębić się w tę przygodę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że przekonasz się do tego mrocznego świata tak samo, jak ja :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...