czwartek, 16 lipca 2015

"Tuż za rogiem" - Magdalena Kawka, Robert Ziółkowski

 
Miłość od nienawiści dzieli bardzo cienka granica. I działa to dwukierunkowo. Jednego dnia największy wróg może uświadomić nam rodzące się w nas uczucie, a wypierająca ów fakt psychika ma wtedy trudny orzech do zgryzienia. Niestety, bywa i tak, że to właśnie ci, których kochamy najbardziej, stają się naszym przekleństwem. Stan zakochania, upojenia czystą miłością może przekształcić się w rywalizację, w rutynę, która wyzwala z naszych głębin te najbardziej negatywne fale emocji. Coraz częściej słyszymy więc o rozwodach. Ludzie, którzy niesieni prądem oddania przyrzekali sobie dozgonne i niekończące się uczucie, brutalnie zrywają ze sobą kontakt, a zgliszcza, które pozostają po ich miłości są prochem, z którego już nic nie da się odbudować. Jak kochające się dotąd osoby mogą stanąć przed obliczem sądu i walczyć przeciwko sobie, upokarzając się nawzajem, wywlekając wszystkie, nawet najmniejsze brudy, na światło dzienne? Jak ludzie, oddając komuś swoje serce, potrafią wyszarpać go z powrotem zabierając przy tym boleśnie odłamek serca tej drugiej osoby? Życie pisze nieprzewidywalne scenariusze i stając na ślubnym kobiercu nikt nie daje nam gwarancji, że będzie dobrze. Przekonali się o tym Tomasz i Monika, bohaterowie książki „Tuż za rogiem”, dla których życie, po dwudziestu latach małżeństwa, przyoblekło ciemne barwy – upokorzenia, walki i wzajemnej nienawiści.

Monika, kobieta w średnim wieku, już dawno zapomniała czym jest miłość. Spędzając samotne wieczory w opustoszałym domu nie potrafi zrozumieć tego, jak bardzo zmieniło się jej życie. Topiąc smutki w kieliszku wina dusi w sobie marzenia o byciu artystką, które wydają się bezpowrotnie minąć, tak samo, jak uczucie, które kiedyś niewątpliwie łączyło ją z ukochanym. Tomek, jej mąż, jako szanowany biznesmen całymi dniami przesiaduje w biurze. Liczne wyjazdy, spotkania, zawierane umowy… Mężczyzna omija własną żonę szerokim łukiem, nie szukając nawet odrobiny wspólnego czasu. Ucieczka od domu całkowicie mu odpowiada. Mając wrażenie, że Monika jest tylko zbędnym balastem dryfującym na jego plecach, stara się na każdym kroku uprzykrzyć jej życie. Upokarzając ją i udowadniając, jak bardzo jest beznadziejna, jeszcze bardziej ją pogrąża. Toteż kiedy tylko nadarza się okazja i Tomek znajduje wolną chwilę, pędzi do Magdy, długonogiej piękności, która w łóżku daje mu to, czego zawsze pragnął. Kochanka znaczy dla niego o wiele więcej, niż żona, stąd mężczyzna coraz częściej myśli o rozwodzie będącym zaledwie przypieczętowaniem tego, co ma miejsce już od kilku lat. Monika, obarczana przez męża o nieudolność i niezaradność, za radą przyjaciółki znajduje przyjaciela, który z czasem przestaje być tylko obojętnym jej znajomym. Odżywająca kobieta, niesiona falą namiętności, rozpoczyna nowy rozdział w życiu. Czy zmiana, która się w niej rodzi, okaże się ostatnim gwoździem do trumny ich małżeństwa? A może Tomek dostrzeże, że jego żona to wartościowy człowiek, z którym kiedyś łączyło go coś ponadprzeciętnego? Czy dla ich związku jest jeszcze ratunek?
„… konstelacje zbudowane z emocji kochanków trwają na przeciwległych krańcach galaktyki i tylko raz na jakiś czas znajdują nietrwały, chwilowy punkt styczny, równie dozgonny, jak drgnienie powieki.”
Pobierając się wbrew woli rodziców, Monika i Tomek wierzyli w to, że mogą podarować sobie wzajemnie coś wyjątkowego. Ich niewyczerpane pokłady miłości stały się dla nich motorem napędowym, a z potężnego uczucia zrodziła się śliczna córeczka, która dorastając zbudowała sobie własne życie, pozostawiając ukochanych rodziców samych, by nadal mogli od nowa cieszyć się tylko sobą. Niestety upływający czas zabrał im nie tylko młodość, ale i magię miłości, której złoża, jak się okazało, wyeksploatowały się. Monika, która kiedyś miała wysokie ambicje i możliwości, poświęcając się dla domu z pewnością nie miała pojęcia, jak wysoką cenę zapłaci za swój własny wybór. Tomek, kiedyś szczęśliwy, zwykły mężczyzna, teraz stał się nerwowym biznesmenem dającym się ponieść pogoni za pieniądzem. Swoje frustracje i niezadowolenie wyładowuje na żonie, która Bogu ducha winna staje się wrakiem człowieka, nieatrakcyjnym, zniewolonym i nie mającym żadnego poczucia własnej wartości. Coraz bardziej świadoma tego, że mąż ma kochankę, tłumi własne żale w alkoholu, co w Tomku wywołuje wyłącznie wstręt. Jednakże życie bywa nieprzewidywalne i mężczyzna nie ma pojęcia o tym, że już wkrótce jego żona powstanie z popiołów, a ukrywająca się w niej dusza walecznej artystki rzuci na ich małżeństwo zupełnie inne światło. Czy Tomek, dostrzegając niezależność Moniki, będzie potrafił się z tym pogodzić? Czy dowie się, że i ona ma teraz kogoś, kto zapewnia jej chwile uniesień? Czy będzie potrafił się z tym pogodzić?
„Bo miłość nie wyraża się w potrzebie uprawiania seksu, tylko w pragnieniu wspólnego snu”
Książka „Tuż za rogiem” rozpoczyna się prologiem będącym zapowiedzią ciekawego kryminału. We wnętrzu jednej z willi zostają znalezione zwłoki zamordowanych małżonków. Czy taki obraz nie przypomina Wam wstępu do sensacyjnej fabuły, w której to zapracowani i wodzeni za nos policjanci będą głowili się nad poszukiwaniem przyczyny śmierci ofiar? Ja tak właśnie myślałam, ale po chwili, wciągając się w wir akcji, zupełnie o tym zapomniałam. Bo książka to raczej literatura obyczajowa poruszająca temat tykającej w małżeństwie bomby, która lada chwila może naprawdę wybuchnąć. Paradoksalnie, o początku książki przypomniałam sobie na jej końcu, ale wtedy autorzy książki, po raz kolejny sprytnie mnie przechytrzyli. Czułam się usatysfakcjonowana nie tylko finałem, ale całą treścią, bo przyznam szczerze, że gdyby ktoś przedstawił mi tematykę książki, niekoniecznie bym po nią sięgnęła. Wtedy zaś, z pewnością nieświadomie, straciłabym naprawdę wiele. Czy upadek małżeństwa może okazać się interesującym wątkiem do napisania dobrej powieści? Oczywiście. Już naprawdę zapomniałam, kiedy tak zachłannie przewracałam kolejne strony książki, z całych sił dopingując główną bohaterkę i szukając chwil, kiedy to właśnie ona zazna chociaż odrobiny szczęścia. Magdalena Kawka i Robert Ziółkowski skonstruowali i tchnęli życie w bohaterów tak realnych i przyziemnych, że wciąż czuję ich obok siebie. Czytając, miałam wrażenie, że wkraczam w butach w czyjąś intymność i pragnę stać się sędzią, który naprawdę im dopomoże. Mam wrażenie, że jednak gdyby powierzono mi tę rolę, wiele bym napsuła, ponieważ autorzy powieści rozegrali wszystko tak doskonale, że inaczej być po prostu nie mogło.

Największe niespodzianki to te, które wyłaniają się z cichej szarości. Dotąd nikt przesadnie nie „trąbił” o premierze książki „Tuż za rogiem”. Skromne streszczenie i tajemnicza, nie rzucająca się w oczy okładka, także nie zapowiadała tak wciągającej lektury. A jednak, to wszystko okazuje się niepotrzebne, bo wchłaniając się w napisane słowa człowiek wyrabia sobie na ten temat własne zdanie, a moje w tym przypadku jest jak najbardziej pozytywne.  Tutaj wszystko jest proste, a jednak niezwykłe, banalne - ponadprzeciętne, napisane – a jednak tak bardzo prawdziwe.

Duety tworzące powieści kojarzą mi się z chaosem tkwiącym z słowach, z niepoukładaną i wybrakowaną fabułą, w której nie ma już tylko jednej duszy, a dwie – walczące o swoje miejsce. Czytając o tym, że pani Kawka i pan Ziółkowski, mając sprzeczne charaktery, nigdy nie wyobrażali sobie stworzyć razem książki, jeszcze bardziej utwierdzałam się w przekonaniu, że powieść może okazać się niewypałem. Już teraz nigdy nie odważę się tak pomyśleć, ponieważ „Tuż za rogiem” to książka z tak zgraną, kunsztownie zaplanowaną fabułą, że trudno byłoby o lepszą. Potrzebowałam takiej treści i to jeszcze jak. Już nieco przejadło mi się to dążenie bohaterów do odwiecznego szczęścia razem, toteż niezwykle interesująco było rozpatrzyć temat miłości od tej drugiej strony – kiedy uczucie wygasa i razem z nim odchodzą nadzieje i marzenia. Nie mogę powiedzieć na temat tej powieści ani jednego słowa krytyki. Było bardzo dobrze już na samym początku i pozostało tak do samego końca.

Komu polecam tę książkę? W szczególności niedowiarkom, którzy nieprzekonani do tematu powieści z pewnością zaskoczą się tak samo, jak ja. Generalnie uważam, że to książka dla nieco dojrzalszej części czytelników. Niekoniecznie zadowoli się nią młodzież, która żyjąc z dala od małżeńskich problemów woli raczej żyć ze świadomością, że po ślubie wszystko staje się idealne i dokładnie takie, jak przewidywał nasz plan. Ta wciągająca, nurtująca, nieprzewidywalna i niewytłumaczalnie magnetyczna historia to nie jest lekka powiastka, która przez cały czas będzie poprawiała Wam humor. Przeżyjecie gorycz porażki, poczucie niesprawiedliwości, frustrację i gniew, ale także doświadczycie cudownego oczyszczenia i być może ten tytuł stanie się inspiracją postępowania także i dla Was. Być może odnajdziecie w bohaterach cząstkę Was samych, a może takowymi postaciami okaże się ktoś bardzo Wam bliski. Lecz pamiętajcie, że chociaż warto podążać za sercem, należy zachować ostrożność, bo nigdy nie wiadomo, co czai się tuż za rogiem.

moja ocena: 5+/6
wydawnictwo: Zysk i S-ka
ilość stron: 411 

Za książkę bardzo serdecznie dziękuję wydawnictwu Zysk i S-ka.
 

14 komentarzy:

  1. Długo zastanawiałam się nad wyborem tej książki i w końcu nie dałam jej szansy, po Twojej recenzji trochę żałuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. * Przez całe życie nigdy nie widziałem niczego, co działałoby tak szybko, jak zaklęcie Dr.Agbazara. Po skontaktowaniu się z Dr.Agbazarą zacząłem wierzyć w powiedzenie, że każda moneta ma dwie strony. Kiedy mój kochanek mnie opuścił, przysiągła, że już nigdy do mnie nie wróci, ale dzięki Bogu, że dzięki pomocy Dr.Agbazary mam mojego kochanka z powrotem do mnie w ciągu 48 godzin, a także chcę, aby inni ludzie ze złamanym sercem skontaktowali się z Dr. Agbazara poprzez poniższe informacje, które są za pośrednictwem poczty elektronicznej: ( agbazara@gmail.com ) lub za pośrednictwem Whatsapp na ( +2348104102662 ), możesz zobaczyć cuda Dr.Agbazara *

































      Usuń
  2. Miałam okazję zapoznać się z tą ksiązką, ale odpuściłam. Czemu? Sama nie wiem. Przybliżyłaś mi trochę fabułę i wydaje mi się, że dobrze zrobiłam.
    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę że ten tytuł mógłby mi przypaść do gustu, lubię takie nurtujące książki. I wcale nie przeszkadza mi to że nie jest to lekka lektura, skoro porusza ważne tematy to warto po nią sięgnąć. Będę miała ten tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama nie wiem, chyba jestem za młoda. ;S Do bycia mężatką mi daleko... tak myślę... chociaż kto wie XD Ze mną to nigdy nic nie wiadomo...
    Ale kiedyś może przeczytam ^_^

    OdpowiedzUsuń
  5. Już kolejna recenzja, która świetnie wyczepruje temat co do tej książki, a poza tym sprawia, że mam ochotę ją przeczytać. Przyznam szczerze, że jak tylko ją zobaczyłam, to zaintrygowała mnie okładka, a po Twojej recenzji chyba skuszę się na przeczytanie. :)
    Pozdrawiam
    A.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ wyczerpująca recenzja. Przyznam, że książka mnie mocno zaciekawiła. Może będę miała okazję do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapewne nie sięgnęłabym po tę książkę, gdyby nie twoja recenzja, bo opis fabuły mnie nie ciekawi. Wierzę jednak, że to nietuzinkowa i wciągająca historia, więc dam jej szansę, jeśli tylko nadarzy się ku temu okazja :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje się być naprawdę ciekawa, niestety w dzisiejszych czasach młodzież chyba przestaje wierzyć w happy end'y, ma za dużo złych przykładów, dlatego wolą żyć na kocią łapę, dopóki dopóty szczęście nie pryśnie jak bańka mydlana.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy potrzebujesz pomocy, aby przywrócić kochanka, który cię opuścił? pomóc rozwiązać problem niepłodności i zajść w ciążę? Jeśli masz trudności z zajściem w ciążę? Impotencja, Gonorrheal, STI (zakażenie przenoszone drogą płciową) Udar mózgu i cukrzyca, Fibroid, Uzyskanie zwrotu pieniędzy od tego, kto jest ci winien i odmówienie zapłaty, promocja pracy, astma itp. Dr.Obodo może ci pomóc .. Skontaktuj się z nim Jak najszybciej i wszystkie twoje problemy znikną na zawsze.

    E-mail: templeofanswer@hotmail.co.uk

    WhatsApp: + (234) 8155 42548-1

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeśli potrzebujesz jakiejkolwiek pomocy duchowej w którejkolwiek z tych sytuacji:
    Odzyskaj miłość, owoc macicy, włókniak, boom biznesowy, przełom finansowy, wzbogacaj się bez rytuału, mów, jak zły sen, obietnica i porażka, padaczka, sprawa sądowa, zaburzenia psychiczne,
    Spotkanie polityczne FYI, zatwierdzenie wizy, rak, wydać i wrócić, szczęście, naturalne zdrowie, udar mózgu, Si, ckle cell, impotencja, wygrana w sądzie, promocja w pracy, ton dowodzenia, pierścień ochrony,
    i wiele więcej, kontakt e-mail: Ededetemple@gmail.com LUB jaka aplikacja +38972751056

    OdpowiedzUsuń
  11. Chcę tylko szybko poradzić każdemu, kto ma trudności w jego związku z kontaktem z Dr.Agbazara, ponieważ jest on jedyną osobą zdolną do przywrócenia zerwanych związków lub zerwanych małżeństw w terminie 48 godzin. ze swoimi duchowymi mocami. Możesz skontaktować się z Dr.Agbazara, pisząc go przez e-mail na adres ( agbazara@gmail.com ) LUB zadzwoń / WhatsApp mu na ( +2348104102662 ), w każdej sytuacji życia znajdziesz siebie.

    OdpowiedzUsuń
  12. * Przez całe życie nigdy nie widziałem niczego, co działałoby tak szybko, jak zaklęcie Dr.Agbazara. Po skontaktowaniu się z Dr.Agbazarą zacząłem wierzyć w powiedzenie, że każda moneta ma dwie strony. Kiedy mój kochanek mnie opuścił, przysiągła, że już nigdy do mnie nie wróci, ale dzięki Bogu, że dzięki pomocy Dr.Agbazary mam mojego kochanka z powrotem do mnie w ciągu 48 godzin, a także chcę, aby inni ludzie ze złamanym sercem skontaktowali się z Dr. Agbazara poprzez poniższe informacje, które są za pośrednictwem poczty elektronicznej: ( agbazara@gmail.com ) lub za pośrednictwem Whatsapp na ( +2348104102662 ), możesz zobaczyć cuda Dr.Agbazara *

































    OdpowiedzUsuń
  13. Widziałem tutaj komentarz kilka tygodni temu na temat dr Agbazary i postanowiłem skontaktować się z nim zgodnie z instrukcją, dzięki temu człowiekowi za przyniesienie mi radości zgodnie z życzeniem. Postępowałam zgodnie z jego instrukcjami, aby odzyskać moją ukochaną, która opuściła mnie i dzieci na 3 lata, ale dzięki dr Agbazara, bo teraz wróciły do mnie na dobre i jesteśmy razem szczęśliwi. Skontaktuj się z nim również w celu uzyskania pomocy, jeśli masz problem w związku przez e-mail na adres: ( agbazara@gmail.com ) LUB Przez WhatsApp na: ( +2348104102662 ). I zeznaj za siebie.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...